אושר: יותר מסתם רגש חולף – מדריך מעשי לחיים מאושרים יותר  

אושר הוא מונח רחב, בו אנחנו משתמשים לא מעט פעמים במהלך חיי היום-יום. תמיד אנחנו מאחלים אחד לשני אושר, ולעיתים אנחנו אף אומרים לעצמנו או כלפי חוץ כי אנחנו רוצים להיות מאושרים – אבל מהו אושר בעצם? האם חיים מאושרים הם המטרה? ואיך אנחנו באמת מגיעים למצב של חיים מאושרים יותר ולא סתם למצב של עוד רגש חולף? על כך ועוד נסביר במהלך הכתבה הבאה שאתם עומדים לקרוא. 

איך מתארים אושר מבחינה מדעית?

יש לא מעט גופים שנועדו לעזור לאנשים להרגיש הרבה יותר מאושרים בחיים, כמו למשל בצפר לאושר. אבל איך בכלל נוכל לדעת אם אנחנו מאושרים? האם ישנה דרך כזו או אחרת בה נוכל לאמוד או למדוד את רמת האושר שלנו? למעשה, אושר זו חוויה סובייקטיבית לכל דבר. אנחנו יכולים להגיד שאנחנו מאושרים – אבל לעיתים נתכוון לרגע אחד ולתחושה חולפת. גם במקרים בהם האושר נמשך לאורך תקופת זמן ממושכת – יש לא מעט היבטים ומשתנים שיכולים להשפיע על אותה תחושה. בגלל שמדובר במושג מאוד רחב וסובייקטיבי, אנשי מדע נוהגים להשתמש במונח של ‘רווחה סובייקטיבית’. בדיוק כמו שזה נשמע – המונח הזה מתאר התמקדות ברגשות האישיים שלנו הכוללים את החוויה הפרטית שלנו, באור חיובי ככל הניתן.  

מה יכול להשפיע על האושר שלנו?

לפני שנשאל איך אפשר להיות מאושרים? הרי שעלינו להבין קודם לכן אילו גורמים יכולים להשפיע על האושר שלנו: 

• רמת שביעות רצון – רמת שביעות הרצון שלנו משחקת תפקיד משמעותי בכל הנוגע לרווחה ולתחושת האושר שלנו. היחסים שלנו עם אחרים, האופן בו אנו מציבים מטרות לעומת ההישגיות שלנו, חיי הקריירה שלנו ועוד – רמת שביעות הרצון שלנו באשר לכל אחד מאלו בהחלט משפיעה על רמת האושר שלנו. ככל שנהיה יותר שבעי רצון מהחיים שלנו – כך סביר להניח כי נרגיש יותר ברווחה כללית ומאושרים, אם כי אושר אמיתי אינו תלוי בדבר. 

פרסום:

• תחושת משמעות וסיפוק – ככל שנהיה יותר מסופקים ונרגיש כי אנחנו מפיקים יותר משמעות מהפעילויות שאנחנו מבצעים בחיי היום-יום – כך קרוב לוודאי כי נרגיש יותר מאושרים. האם אנחנו חיים באופן שתואם את סט הערכים שלנו? אם אנחנו עושים באמת מה שאנחנו רוצים מידי יום?  

• איזון רגשי – כולנו חווים רגשות, זה חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית שלנו. חלק יתמודדו ברמה כזו או אחרת גם עם קשיים רגשיים ובעיות כמו חרדות, דיכאונות, עצבות וכדומה – וחלק ירגישו יותר שמחים לפעמים. בכל אופן, כולנו חווים את אותם רגשות – בעוצמה כזו או אחרת. אושר בדרך כלל קשור לרגשות יותר חיוביים מאשר שליליים, אך לא באמת אפשר להיות ריאלית שמח או נמרץ כל הזמן. המפתח הוא להגיע למצב של איזון, ולתת כמה שפחות משקל והשפעה לכל אותם רגשות שליליים.  

הדרך לאושר – אתגרים שנצטרך להתמודד איתם

במסגרת בצפר לאושר, או כל לימוד אחר שיעזור לנו להיות מאושרים יותר – נתמודד עם לא מעט אתגרים. הנה כמה דוגמאות: 

• דפוסים והרגלים שקשה להיפטר מהם – בני אדם הם יצורים של הרגלים, ולכן כל-כך קשה לנו להפסיק עם הרגל רע או דפוס התנהגות ומחשבה שלילי אשר הורגלנו אליו לאורך השנים. אולם, חשוב לדעת כי כאשר נמשיך להזין הרגלים שאינם בריאים באופן שיטתי – אנחנו עלולים לפגוע ברמת הבריאות והאושר שלנו. מצד שני – בשלב כזה או אחר נצטרך “לשבור את המעגל” ולעבוד על לסגל דפוסים והרגלים חדשים, טובים ובריאים יותר. 

• הסתכלות על אושר בתור יעד, “נקודת סיום” – טעות נפוצה אצל לא מעט אנשים היא מעין נקודת מבט כי האושר הוא היעד, נקודת המוצא שלנו. בדרך כלל אנחנו גם מקשרים את האושר לנסיבות חיצוניות. “כשאהיה עשיר אהיה מאושר.” “כשתהיה לי את המכונית הזו אהיה מאושר.” המקור למחשבות האלו מובן לגמרי – אך חשוב לנו להבהיר כי דפוס המחשבה הזה שגוי לחלוטין. העיקר אינו היעד הסופי, אלא הדרך. לא תמיד נוכל להיות שמחים, ורגשות שליליים הם חלק בלתי נפרד מהחיים. לכן, כאשר נשאל איך אפשר להיות מאושרים? הדבר הראשון שנצטרך לשאול הוא איך נוכל ליהנות מהדרך, ואיך נוכל לחיות חיים יותר מאוזנים קודם כל. 

פרסום:
הירשם כמנוי
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments